سرمایه گذاری برای تولید
دانشگاه علوم پزشکی شیراز
سرمایه گذاری برای تولید
  • 1404/08/19
  • - تعداد بازدید: 329
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
یه مناسبت روز ملی کیفیت؛

گفت‌وگو با رییس اداره نظارت و اعتبار بخشی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز

اداره نظارت و اعتباربخشی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، بازوی علمی و اجرایی دانشگاه در تضمین کیفیت خدمات و ایمنی بیماران است. اداره‌ای که با تکیه بر دانش تخصصی و نظارت مستمر، مأموریت دارد سطح استانداردهای درمانی را در بیمارستان‌ها و مراکز زیر مجموعه دانشگاه ارتقا دهد.

روابط عمومی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، در گفت‌وگویی با دکتر «ندا خلیلی‌آزاد» رئیس اداره نظارت و اعتباربخشی این معاونت، به تشریح جزئیات فرایند اعتباربخشی بیمارستان‌ها، مرور دستاوردهای نیمسال نخست سال ۱۴۰۴ و تبیین مسیر دانشگاه در تحقق نظام سلامت ایمن، مبتنی بر استانداردهای علمی و اعتمادآفرین پرداخته است.

در ابتدا درباره نقش و مأموریت اداره نظارت و اعتباربخشی بگویید؟

اداره نظارت و اعتباربخشی از واحدهای کلیدی و راهبردی معاونت درمان است که مأموریت اصلی آن، ارتقای کیفیت خدمات و تضمین ایمنی بیماران در همه مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه است. این اداره با مسوولیت صیانت از سلامت جامعه، نظارت مستمر و نظام‌مند بر بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را دارد و براساس دستورالعمل‌های وزارت بهداشت عمل می‌کند.

مهم‌ترین فعالیت‌های این اداره در طول سال شامل چه بخش‌هایی می‌شود؟ 

فعالیت‌های ما گستره‌ وسیعی را دربر می‌گیرد. از بازدیدهای میدانی و پاسخ به استعلام‌ها برای صدور یا تمدید مجوز مراکز درمانی گرفته تا شناسایی و برخورد با مراکز غیرمجاز. علاوه بر این، برگزاری کمیته‌های تخصصی از قبیل مرگ و میر، اخلاق بالینی و آموزش نیروی انسانی از دیگر وظایف ماست، همچنین همکاران اداره در ارزیابی‌های اعتباربخشی سایر استان‌ها نیز مشارکت فعال دارند.

ارزیابی اعتباربخشی دقیقاً به چه معناست و بر چه اساسی انجام می‌شود؟ 

اعتباربخشی یک فرایند علمی و نظام‌مند است که در آن عملکرد و ساختار بیمارستان‌ها بر اساس ۱۹ محور​، ۱۱۰ استاندارد کیفی و بیش از ۵۰۰ سنجه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. این کار با هدف اطمینان از ارائه خدمات ایمن، باکیفیت و مبتنی بر شواهد علمی انجام می‌شود. 

در این مسیر پنج گام اساسی داریم: بازدیدهای ادواری نظارتی، خودارزیابی بیمارستان، ارزیابی کشوری، تعیین رتبه و در نهایت پایش و بهبود مستمر.

در سال جاری چه نتایجی از این ارزیابی‌ها به دست آمده است؟ 

طبق آمار عملکردی نیم سال نخست سال ۱۴۰۴، بر ۷۸ بیمارستان و بیش از 3 هزار مرکز درمانی سرپایی نظارت شد.

از بین بیمارستان های ارزیابی شده در حیطه اعتبار بخشی، بیمارستان‌های پیوند و مسلمین موفق به کسب عنوان رتبه یک برتر و چهل و یک بیمارستان شامل بیمارستان‌های نمازی، شهید دکتر فقیهی، شهید دکتر چمران، شهید رجایی، حافظ، شهید آیت اله دستغیب، ابن‌سینا، استاد محرری، قلب الزهرا(س)، سوانح سوختگی و ترمیمی امیرالمؤمنین (ع)، آنکولوژی امیر، خلیلی، حضرت علی‌اصغر (ع)، شوشتری، ایران‌ ناجا، شهید دوران، میر حسینی، شهید بهشتی، اردیبهشت، قلب کوثر، دنا، مرکزی، غدیر، شفا، خدادوست، فرهمندفر، بعثت و دکتر امامی در شهر شیراز و بیمارستان های شهرستان های مرودشت، کازرون، اقلید، لامرد، زرقان، کوار، پاسارگاد، بوانات، فیروزآباد، داراب، استهبان، خنج و اشکنان موفق به کسب رتبه یک شدند.

به نظر شما مهم‌ترین عامل موفقیت این روند چیست؟ 

بدون تردید، دانش تخصصی، هم‌دلی و تعهد کارکنان و حمایت مسوولان ارشد دانشگاه بزرگ‌ترین پشتوانه این مسیر است. همکاران ما با نگاهی علمی، اخلاق‌مدار و مردمی تلاش می‌کنند تا نظام سلامت، ایمن‌تر، کارآمدتر و اعتمادآفرین‌تر شود. هدف نهایی ما رضایت مردم و اعتماد بیماران است؛ شاخصی که ارزش تمام تلاش‌های ما را معنا می‌کند.

پایان خبر

 

  • گروه خبری : آخرین اخبار,اخبار وب دا
  • کد خبری : 137731
کلیدواژه
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

تنظیمات قالب